loader image

5 CARA HILANGKAN DENGKUR BAYI!

1 – Bersihkan hidung bayi Sebenarnya, petua hilangkan dengkur bayi ini boleh dilakukan sendiri di rumah saja.Apa yang perlu anda lakukan ialah dengan menitiskan cecair ke dalam hidung bayi sekali atau dua kali sehari (dapatkan di farmasi atau di klinik kesihatan.Paling tidak pun, gunakan aspirator hidung untuk membuang hingus bayi. 2 – Mandi dengan air […]

SAWAN DEMAM DALAM KALANGAN KANAK-KANAK

Sawan adalah keadaan di mana kanak-kanak tidak sedarkan diri dan biasanya diikuti oleh kekejangan atau penyentakan kaki dan tangan. Demam sawan adalah sawan yang berlaku dengan suhu badan yang tinggi di kalangan kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahun. Sawan demam adalah sawan yang disebabkan oleh demam panas dikalangan bayi atau kanak-kanak kecil yang normal. […]

5 CARA NAK TINGKATKAN IMUN ANAK-ANAK KITA, BARULAH SUSAH DAPAT PENYAKIT!

Bila imun anak-anak lemah, anak-anak ni mudah dapat penyakit. Lagi teruk nak kena masuk hospital. Kita sebagai parent ni mesti risau dan tak senang duduk kat rumah. Jadi masa sekarang ni sangat penting kita fokus kepada kesihatan anak-anak kita. Tambah pulak masa duduk kat rumah ni kan. Jom Sarah share cara nak tingkatkan imun anak-anak […]

CARA PENJAGAAN BAYI BARU LAHIR YANG PERLU IBU TAHU!

Kehadiran cahaya mata merupakan titik kebahagiaan setiap pasangan. Mommies mahupun daddies perlu tahu bagaimana untuk menguruskan bayi anda daripada segi penjagaan dan sebagainya. 5 cara penjagaan bayi baru lahir yang perlu mommies tahu. Mommies WAJIB baca tau! JANGAN BIARKAN BAYI TIDUR MENIARAP. Kalau anda nak tahu, ramai bayi yang meninggal dunia semasa tidur kerana persekitaran […]

ANAK JADI ‘HYPER’ SEBAB TAK CUKUP TIDUR. INI 5 PERKARA IBU KENA ‘TAKE NOTE’

Dah pukul berapa dah ni, tak mengantuk lagi ke budak ni… Kita pulak yang nak terlelap. Kenapa susah sangat nak suruh tidur ni padahal dari tengah hari tadi dia tidur kejap je.” Mesti ramai antara kita yang pernah mengalami situasi macam ni kan? Lagi-lagi pulak kalau anak tu jenis ‘tahan mata’ dan tak nak tidur. […]

SUSU ‘DROP’! APA YANG IBU PERLU LAKUKAN?

Bayi yang lahir sangat perlukan susu ibu. Namun tidak dinafikan ada ketika para ibu alami masalah kurang susu badan, lagi-lagi untuk bersalin sulung. Perkara ini sama sekali tidak patut dibiarkan. Suka ataupun tidak susu ibu perlu diusahakan untuk bayi untuk bantu tubuh bayi menjadi lebih sihat dan lebih selamat untuk melawan pelbagai penyakit… Antara beberapa […]

5 SEBAB BAYI CEPAT PANAS DAN BERPELUH WALAUPON DAH DUDUK DALAM ‘AIRCOND’

“Ish, sampai basah belakang Ainal ni berpeluh-peluh. Dah bukak aircond pun panas lagi ke? Nanti kalau kuatkan lagi aircond, kita pulak yang kesejukan. Pelik betul…” Mak-mak mesti selalu jumpa kesan peluh pada tilam yang bayi tidur bila mereka diangkat atau dialihkan dari tempat tidur. Bukan main banyak peluh mereka kan? Kadangkala rasa hairan juga sebab […]

Need Help? Chat with us