fbpx

5 TEKNIK MUDAH KELUARKAN KAHAK DARI BAYI DAN ANAK KECIL. MAMA SEKALIAN WAJIB TAU TEKNIK NI, TERUTAMA YG NO.5 TU!

5 TEKNIK MUDAH KELUARKAN KAHAK DARI BAYI DAN ANAK KECIL. MAMA SEKALIAN WAJIB TAU TEKNIK NI, TERUTAMA YG NO.5 TU!

5 TEKNIK MUDAH KELUARKAN KAHAK DARI BAYI DAN ANAK KECIL. MAMA SEKALIAN WAJIB TAU TEKNIK NI, TERUTAMA YG NO.5 TU!

Bayi dan anak kecil kalau dah mula batuk berkahak, ditambah lagi dengan selsema.. kita sebagai ibu mesti susah hati kan. Tambah2 lagi kalau bayi kita kecil lagi belum sampai setahun usianya. Kalau kita yang dah dewasa pun boleh rasa sakit dada, susah bernafas kalau batuk selsema lama2, inikan pula anak kecil kita yg masih belum kenal erti kehidupan.. kesian.. Tanggungjawab sebagai ibu, wajib untuk bantu anak kita keluarkan kahak tu..

Kali ni, Kak Ira nak kongsi 5 teknik mudah bagaimana nak keluarkan kahak bayi dan anak kecil tanpa gunakan ubat hospital atau klinik. Baca tau sampai abes…

1. MANDIKAN DENGAN AIR SUAM

Air suam ni elok sebenarnya untuk legakan dada bayi dan anak kecil. Kahak dalam dada boleh jadi cair dan akan keluar semasa mandi. Bersihkan hidung dan mulut bayi jika nampak kahak tu keluar.

2. SEDUT GUNA MULUT IBU

Cara ni bunyinya mungkin agak jelik bagi sesetengah orang. Tapi apa salahnya kalau demi anak tersayang. Sedut guna mulut kita melalui hidung bayi. Kaedah ini agak efektif.. selsema dan kahak bayi akan keluar dengan mudah. Kalau ibu2 rasa x mampu nak lakukan, apa salahnya minta tolong dengan suami tersayang. Untuk anak kita juga kan?

3. WAPKAN BAYI ANDA

Untuk kaedah ini mungkin perlukan bantuan si suami juga. Masukkan air panas yg masih berwap ke dalam besen kecil, masukkan sedikit minyak zaitun dan bawang putih ke dalam air tadi. Tiarapkan bayi dan wapkan dengan hawa air panas yang diisi dalam besen kecil tadi, biarkan wap tu dihidu oleh bayi. Pastikan wap tu tak terlalu panas tau, sian baby nanti.. Biasanya boleh nampak hingus tu meleleh keluar. Lap dengan kain yang bersih.

4. TEPUK PERCUSSION

Cara ni Kak Ira belajar dari Nurse yang melawat anak Kak Ira yg no. 3 masa dalam pantang dulu. Tiarapkan bayi di atas riba ibu dan sapu minyak baby atas belakangnya. Tepuk dan usap dengan perlahan. Cara ini efektif pada peringkat awal selsema dan batuk berkahak. Memang boleh nampak hingusnya keluar.. Lap dengan kain bersih, seeloknya kain lembab yang direndam dengan air suam..

5. GUNAKAN SAHAJA PENAWAR SELSEMA BATUK MAMZ

Cara ni paling mudah sebenarnya. Sapu sahaja Mamz ni ke hidung, leher, dada dan belakang badan bayi. Kalau anak termakan macam mana? Takde masalah sebab Mamz ni dibuat dari ekstrak Habbatus Sauda asli. Tambah jadi ubat lg untuk bayi kita. Memang boleh nampak, selepas tu kahak dan hingus lama tu keluar dari badan samada ikut hidung, mulut atau buang air besar. Baru lah si comel tersayang lega dan boleh tido lena..

Kak Ira memang guna Mamz ni untuk semua 3 org anak Kak Ira. Alhamdulilah memang mujarab dan serasi dengan anak. Sampai Kak Ira dah lupa bila last sekali pergi klinik. Nampak mcm nak selsema atau batuk jer, terus sapu, elok semula.. Ya lah skrg ni anak2 terdedah dengan mcm2 penyakit, tambah2 lagi dok bercampur dgn anak org lain kt taska, mudah sgt berjangkit.

Ibu2 memang wajib kena ada Mamz ni kt rumah. Paling tidak 1 botol wajib kena ada. Senang.. anak nak selsema batuk jer trus sapu.. terus sembuh.. Kak Ira rasa dok guna ubat kimia Klinik, Voren la, PCM la, x elok sgt utk anak kecil ni.. Korang tak tau la pendapat mcm mana..

Kak Ira nak kongsi pengalaman Kak Ira dengan Mamz ni. Testimoni para ibu yang dah guna Mamz ni pun dah beratus Kak Ira kumpul.. nanti Kak Ira wassap je kalau nak tengok. nak tau lebih lanjut mengenai Mamz ni, wassap je Kak Ira guna nombor kt bawah ni.. jangan nak tunggu sampai anak melarat baru kita bertindak… wassap tau..

Wassap 019 334 9092 (Kak Ira)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Enter your keyword