loader image

JOM BUAT URUTAN ‘I LOVE U’ UNTUK SI MANJA!

“Jom Buat Urutan ‘I Love U’ untuk Si Manja!” Amboi, dengar nama urutan pun dah chia chia chia..hehee Masalah biasa yang kita selalu dengar pasal baby adalah perut kembung. Sian sangat kan!  Jadi, kita sebagai ibu mithali kena bantu baby kita untuk keluarkan angin dan mudah buang air supaya bayi tidak merengek lagi sebab perut […]

ANAK JADI ‘HYPER’ SEBAB TAK CUKUP TIDUR. INI 5 PERKARA IBU KENA ‘TAKE NOTE’

Dah pukul berapa dah ni, tak mengantuk lagi ke budak ni… Kita pulak yang nak terlelap. Kenapa susah sangat nak suruh tidur ni padahal dari tengah hari tadi dia tidur kejap je.” Mesti ramai antara kita yang pernah mengalami situasi macam ni kan? Lagi-lagi pulak kalau anak tu jenis ‘tahan mata’ dan tak nak tidur. […]

“SENTUHAN DAPAT TINGKATKAN FUNGSI JANTUNG DAN PARU-PARU.”

“Sentuhan Dapat Tingkatkan Fungsi Jantung Dan Paru-Paru.” Perbezaan alam rahim dan dunia sangat memberi kejutan pada bayi mommies yang comel tu. Bayi yang dapat sentuhan kulit ke kulit antara mommies dan baby membantu jantung dan paru-parunya berfungsi dengan lebih baik. Tekanan darah dan kadar pernafasan bayi juga akan jadi lebih stabil dengan cepat berbanding bayi […]

“TAK PAYAH SERONOK SGT! JANGAN BUAT 5 BENDA NI PADA BAYI SEBELUM MASUK TIDUR..”

Momen sebelum menidurkan anak kadang-kadang boleh menjadi antara momen yang terindah dalam kehidupan ibu bapa. Namun, jangan sampai terlepas pandang dan terlampau seronok ketika menidurkan anak kerana perkara ini mungkin akan mengganggu kualiti tidur mereka nanti.  Sebagai panduan, ini adalah 5 perkara yang tidak digalakkan buat kepada anak yang masih kecil sebelum mereka tidur. 1. […]

CARA PENJAGAAN BAYI BARU LAHIR YANG PERLU IBU TAHU!

Kehadiran cahaya mata merupakan titik kebahagiaan setiap pasangan. Mommies mahupun daddies perlu tahu bagaimana untuk menguruskan bayi anda daripada segi penjagaan dan sebagainya. 5 cara penjagaan bayi baru lahir yang perlu mommies tahu. Mommies WAJIB baca tau! JANGAN BIARKAN BAYI TIDUR MENIARAP. Kalau anda nak tahu, ramai bayi yang meninggal dunia semasa tidur kerana persekitaran […]

5 SEBAB BAYI CEPAT PANAS DAN BERPELUH WALAUPON DAH DUDUK DALAM ‘AIRCOND’

“Ish, sampai basah belakang Ainal ni berpeluh-peluh. Dah bukak aircond pun panas lagi ke? Nanti kalau kuatkan lagi aircond, kita pulak yang kesejukan. Pelik betul…” Mak-mak mesti selalu jumpa kesan peluh pada tilam yang bayi tidur bila mereka diangkat atau dialihkan dari tempat tidur. Bukan main banyak peluh mereka kan? Kadangkala rasa hairan juga sebab […]

” 5 PUNCA BAYI MENANGIS. PUNCA NO. 5 PALING BANYAK BERLAKU TAPI Ter “SANGAT” RAMAI IBU ABAIKAN!! Kesiannya! “

Bayi menangis adalah perkara biasa, namun jika tangisan itu berlarutan, anda perlu waspada! Kenapa begitu? Jom kita mengintai permasalahan tangisan si manja. Punca No. 5 paling banyak para ibu abaikan. Baca ni. Bayi tidak mampu bercakap. Satu-satunya cara bayi berkomunikasi adalah dengan bergantung kepada tindakan refleks badannya untuk menghasilkan bunyi. Bila bunyi-bunyian ini gagal difahami […]

BONDING TIME!

BONDING TIME! Masa bonding dan ikatan antara ibu bapa adalah penting untuk bayi. Hubungan erat ini boleh menyebabkan anak rasa lebih selamat dan dilindungi, serta mempunyai harga diri yang lebih positif.  Peluk anak pada sebelah kiri badan dan berdekatan dengan dada, supaya dia dapat mendengar degupan jantung anda. Setelah 9 bulan mendengar bunyi jantung di […]

Ibu rasa letih sebab menyusu bayi? Apakah SEBABNYA?

Apabila ibu menyusu dengan lama, peluang untuk mengambil diet seimbang bulanlah keutamaan lagi. Kalau nak mudah ada beberapa makanan tambah tenaga yang ibu2 boleh amalkan. 1. OAT Cuba ibu tambahkan oat dalam diet harian. Selain kandungan serat yang tinggi, oat juga mengandungi magnesium, protein dan fosforus, tiga nutrien yang secara langsung mempengaruhi tahap tenaga dan […]

“TAK PAYAH SERONOK SGT! JANGAN BUAT 5 BENDA NI PADA BAYI SEBELUM MASUK TIDUR..”

Momen sebelum menidurkan anak kadang-kadang boleh menjadi antara momen yang terindah dalam kehidupan ibu bapa. Namun, jangan sampai terlepas pandang dan terlampau seronok ketika menidurkan anak kerana perkara ini mungkin akan mengganggu kualiti tidur mereka nanti.  Sebagai panduan, ini adalah 5 perkara yang tidak digalakkan buat kepada anak yang masih kecil sebelum mereka tidur. 1. […]

Need Help? Chat with us