loader image

Biarkan Anak Berlari & Melompat Kalau Batuk Berhingus, Itu Bantu Mereka ‘Keluarkan’ Kahak

Bila anak tak sihat, kita sebagai ibu ayah pasti susah hati. Biasanya kita akan suruh anak berehat supaya cepat sihat. Sebenarnya ada juga anak yang agak cergas walaupun tidak begitu sihat. Walaupun batuk-batuk atau selesema, badan dedar sedikit seperti nak demam tapi masih aktif. Melompat dan berlari ke sana sini. Ibu ayah pun tegah sebab […]

TIPS MENGURUT BAYI YANG IBU PERLU TAHU!

Lepas tahu banyaknya manfaat urutan bayi ni, teringinlah pula nak cuba-cuba urutan bayi di rumah. Tapi macam mana nak mula ya? 1. PASTIKAN BAYI TIDAK TERLALU LAPAR ATAU KENYANG. Bayi mestilah dalam keadaan rehat dan sedar. Elakkan urut bayi selepas makan atau sebelum waktu makan. Ini akan buat bayi tidak selesa semasa urutan dijalankan.. 2. […]

5 CARA HILANGKAN DENGKUR BAYI!

1 – Bersihkan hidung bayi Sebenarnya, petua hilangkan dengkur bayi ini boleh dilakukan sendiri di rumah saja.Apa yang perlu anda lakukan ialah dengan menitiskan cecair ke dalam hidung bayi sekali atau dua kali sehari (dapatkan di farmasi atau di klinik kesihatan.Paling tidak pun, gunakan aspirator hidung untuk membuang hingus bayi. 2 – Mandi dengan air […]

SAWAN DEMAM DALAM KALANGAN KANAK-KANAK

Sawan adalah keadaan di mana kanak-kanak tidak sedarkan diri dan biasanya diikuti oleh kekejangan atau penyentakan kaki dan tangan. Demam sawan adalah sawan yang berlaku dengan suhu badan yang tinggi di kalangan kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahun. Sawan demam adalah sawan yang disebabkan oleh demam panas dikalangan bayi atau kanak-kanak kecil yang normal. […]

5 CARA NAK TINGKATKAN IMUN ANAK-ANAK KITA, BARULAH SUSAH DAPAT PENYAKIT!

Bila imun anak-anak lemah, anak-anak ni mudah dapat penyakit. Lagi teruk nak kena masuk hospital. Kita sebagai parent ni mesti risau dan tak senang duduk kat rumah. Jadi masa sekarang ni sangat penting kita fokus kepada kesihatan anak-anak kita. Tambah pulak masa duduk kat rumah ni kan. Jom Sarah share cara nak tingkatkan imun anak-anak […]

CARA PENJAGAAN BAYI BARU LAHIR YANG PERLU IBU TAHU!

Kehadiran cahaya mata merupakan titik kebahagiaan setiap pasangan. Mommies mahupun daddies perlu tahu bagaimana untuk menguruskan bayi anda daripada segi penjagaan dan sebagainya. 5 cara penjagaan bayi baru lahir yang perlu mommies tahu. Mommies WAJIB baca tau! JANGAN BIARKAN BAYI TIDUR MENIARAP. Kalau anda nak tahu, ramai bayi yang meninggal dunia semasa tidur kerana persekitaran […]

ANAK JADI ‘HYPER’ SEBAB TAK CUKUP TIDUR. INI 5 PERKARA IBU KENA ‘TAKE NOTE’

Dah pukul berapa dah ni, tak mengantuk lagi ke budak ni… Kita pulak yang nak terlelap. Kenapa susah sangat nak suruh tidur ni padahal dari tengah hari tadi dia tidur kejap je.” Mesti ramai antara kita yang pernah mengalami situasi macam ni kan? Lagi-lagi pulak kalau anak tu jenis ‘tahan mata’ dan tak nak tidur. […]

Need Help? Chat with us