loader image

SUSU ‘DROP’! APA YANG IBU PERLU LAKUKAN?

Bayi yang lahir sangat perlukan susu ibu. Namun tidak dinafikan ada ketika para ibu alami masalah kurang susu badan, lagi-lagi untuk bersalin sulung. Perkara ini sama sekali tidak patut dibiarkan. Suka ataupun tidak susu ibu perlu diusahakan untuk bayi untuk bantu tubuh bayi menjadi lebih sihat dan lebih selamat untuk melawan pelbagai penyakit… Antara beberapa […]

5 SEBAB BAYI CEPAT PANAS DAN BERPELUH WALAUPON DAH DUDUK DALAM ‘AIRCOND’

“Ish, sampai basah belakang Ainal ni berpeluh-peluh. Dah bukak aircond pun panas lagi ke? Nanti kalau kuatkan lagi aircond, kita pulak yang kesejukan. Pelik betul…” Mak-mak mesti selalu jumpa kesan peluh pada tilam yang bayi tidur bila mereka diangkat atau dialihkan dari tempat tidur. Bukan main banyak peluh mereka kan? Kadangkala rasa hairan juga sebab […]

KEKAL SIHAT DI USIA EMAS!

Semakin berumur, pelbagai perubahan berlaku pada badan manusia. Bagi warga emas, mereka masih perlu menjalani gaya hidup yang sihat untuk memastikan kesihatan badan terus terjaga..Terdapat banyak gaya hidup sihat yang boleh diamalkan. 1. Pemakanan yang sihat.. Semua peringkat umur harus mengambil berat terhadap pemakanan. Namun, perhatian lebih perlu diberikan kepada mereka yang berumur kerana kebiasaannya, […]

6 CARA MANDIKAN ANAK UNTUK RAWAT EKZEMA SEKALIGUS LEGAKAN KEGATALAN KULIT

Setiap kali nak mandikan anak yang menghidapi ekzema memang perit, kerana kulit mereka yang sensitif. Lebih-lebih lagi bila kulit mereka terluka dan berdarah kerana terlalu kering. Nak mandikan anak ekzema ni ada langkah dan pantang-larangnya. Jadi, kita kongsi langkah mandikan anak yang ibu bapa yang mempunyai anak ekzema perlu titik beratkan. MANDIKAN ANAK EKZEMA YANG […]

TEKNIK TEPUKAN UNTUK RAWAT BATUK BERKAHAK SIMANJA!

Bila anak terkena selsema dan batuk berkahak, tentu tak tidur lena mommies dan daddies dibuatnya. Risau dan susah hati sebab pernafasan anak pasti terganggu. Tambahan pula jika di rumah tak ada mesin penyedut hingus. Apa kata cuba teknik tepukan untuk keluarkan kahak yang bersarang dan seterusnya redakan batuk berkahak ni. Semoga bermanfaat untuk semua

BOLEH CEGAH ANEMIA, INI 7 KHASIAT DELIMA UNTUK IBU MENGANDUNG YANG DIBUKTIKAN KAJIAN

Buah delima adalah antara buah yang digemari terutamanya ibu mengandung kerana rasanya yang masam-masam manis. Kena sangatlah kalau kita selalu loya-loya masa mengandung tu kan? Selain daripada rasanya, buah ini juga sangat baik dimakan kerana mengandungi pelbagai khasiat yang telah dibuktikan oleh kajian. Malah, buah delima juga telah digunakan sebagai petua kecantikan serta kesihatan sejak […]

BUKAN SETAKAT JADI PELAWAS, INI 5 SEBAB BETIK BAGUS UNTUK BAYI DAN KANAK-KANAK

Betik adalah antara buah yang paling senang didapati di Malaysia. Rasanya yang manis memang cukup digemari semua, termasuklah bayi dan kanak-kanak. Sebenarnya ada banyak khasiat betik yang menjadikannya salah satu makanan pertama yang baik untuk bayi. 5 KHASIAT BETIK UNTUK BAYI & KANAK-KANAKBerikut adalah khasiat betik untuk bayi dan kanak-kanak 1. MELANCARKAN PENGHADAMANBuah betik mengandungi […]

TIPS MENGATASI MASALAH KEGUGURAN RAMBUT!

Setiap hari rambut dikatakan gugur kira-kira 50 hingga 100 helai adalah sesuatu yang normal bagi individu. Namun apabila menyikat rambut, jumlah rambut terlekat menjangkau segenggam, itu menandakan anda mengalami masalah keguguran rambut yang teruk.. Bagi wanita, rambut adalah ‘mahkota’ dan dilihat faktor penting dalam memberi takrifan cantik pada ketrampilan diri. Ikuti tips dibawah utk mengawal […]

PATUTLAH ANAK KERAP BATUK DAN SELSEMA, RUPANYA KENA ‘DEEP CLEAN’ TILAM GUNA CARA INI!

Menukar cadar katil dan sarung bantal secara berkala adalah amat penting sebagai langkah penjagaan kebersihan terutama untuk anak-anak kecil. Hal ini kerana, walaupun nampak sahaja macam bersih tetapi anda perlu tahu bahawa habuk dan hama menjadi penyebab anak-anak selalu sakit. Bukan sahaja sarung yang perlu ditukar, malah tilam yang anda atau anak tidur pun sebenarnya […]

Need Help? Chat with us