loader image

5 PETUA MUDAH NAK HILANGKAN RUAM BAYI. GUNA BAHAN KT RUMAH JER.. PETUA KE-5 PALING MUJARAB!

Ramai ibu bapa yang pernah berhadapan dengan masalah kulit bayi yang mengalami kemerahan dan kasar pada bahagian pipi, dagu, leher, punggung dan anggota yang lain. Kulit bayi terutamanya bayi yang baru lahir sangat sensitif. Kali ini Kak Ira nak kongsikan petua menghilangkan masalah ruam di muka dan kulit bayi yang mungkin terjadi disebabkan oleh ruam […]

7 TIPS AGAR BAYI TIDUR LENA. IBU-IBU WAJIB TAU! BACA NI..

7 TIPS AGAR BAYI TIDUR LENA. Ibu-ibu WAJIB tau! Baca ni.. Menidurkan bayi boleh jadi saat-saat yang paling membahagiakan. Namun ia juga boleh menjadi saat yang mengerikan bila mana anda mahu dia tidur, tetapi dia tidur hanya sebentar sahaja dan tidak lena. Letih rasanya mahu tidurkannya semula! Melalui pengalaman Kak Ira sendiri, berikut dikongsikan tips […]

5 PUNCA MENGAPA SI KECIL MERAJUK. Punca ke-5 ibu2 WAJIB tau!

5 PUNCA MENGAPA SI KECIL MERAJUK. Punca ke-5 ibu2 WAJIB tau! “Rania !!!! …Boleh tak kalau tak kacau ibu kat dapur ni !! Pergilah tengok TV kat depan tu. Ibu nak masak ni!” Si kecil tetap kejap memaut kaki ibu dan enggan melepaskannya. Jadi, bagaimana ibu hendak membereskan kerja-kerja rumah? Sedangkan ibu mengejar masa untuk […]

7 PETUA MUDAH hilangkan SELSEMA BAYI tanpa perlu ke klinik. Ibu-ibu WAJIB baca!!

7 PETUA MUDAH hilangkan SELSEMA BAYI tanpa perlu ke klinik. Ibu-ibu WAJIB baca!! Baby baru usia 3 bulan. Ada masalah SELSEMA? Nafas berbunyi, hidung tersumbat.. malam2 asik merengek ja.. kan bagus kalau ada petua yang MUJARAB tanpa guna ubat klinik.. baca ni sampai abes.. Petua NO. 5 tu PALING MUDAH..! 1. GUNAKAN KUNYIT HIDUP Petua […]

TANDA BAYI YANG MERISAUKAN.

HARI INI KAK IRA NAK KONGSI BEBERAPA TANDA BAYI YANG MERISAUKAN.  Sekiranya ada tanda-tanda yang merisaukan, bawalah bayi berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Antara tanda yang perlu diberi perhatian adalah :-✔ Batuk berpanjangan hingga muka bayi menjadi merah ataupun biru.✔ Batuk selama seminggu lebih.✔ Batuk bersama dengan demam melebihi 3 hari.✔ Pernafasan bayi nampak laju dan berbunyi.✔ Bayi kelihatan letih […]

ANAK2 MOMMIES ADA TAK YG SUSAH NAK MAKAN. INI 7 SEBAB KENAPA SUSAH MAKAN.

1. KELUARGA TIDAK MAKAN SEMEJAWaktu makan adalah antara peluang untuk eratkan hubungan antara ahli keluarga. Tapi bila semua ahli keluarga tak makan sekali, hilanglah selera makan si anak.  2. KITA TERLALU MENDESAKKita sebagai ibu bapa memang nk anak kita makan makanan yg berkhasiat. Kita juga nak kenalkan makanan yg sihat untuknya. Anak kita pula tak […]

5 KEBAIKAN HABBATUS SAUDA UNTUK IBU SELEPAS BERSALIN

Habbatus sauda sapa2 pon blh amalkan. Nabi kita pon makan habbatus sauda. Kat sini Kak Ira nk share 5 kebaikan habbatus sauda utk ibu lps bersalin. 👍 BANYAKKAN SUSU BADANKak Ira dgn kawan2 dh try, memang betul banyakkan susu badan.Siap boleh buat stok banyak2 utk bg kt pengasuh. 👍 MEGUATKAN IMUNISASI BADANIni best sbb badan kita blh […]

“5 SEBAB IBU BERPANTANG KENA MINUM AIR SECUKUPNYA.”

“Dahaganya rasa bila menyusukan baby ni. Tapi kenapa mak bidan tu cakap tak boleh nak lebih-lebih minum air dalam pantang? Habis keringlah tekak aku kalau macam ni…” Antara larangan yang sering didengar adalah petua yang mengatakan bahawa ibu berpantang tak boleh banyak minum air kosong. Alasannya sebab takut menyebabkan bentan, rahim kembang dan buncit. Sepatutnya, ibu […]

TIPS MENGHILANGKAN SELESEMA DAN HIDUNG TERSUMBAT BABY!

Memang ‘seksa’ kalau hidung tersumbat, tersekat-sekat pernafasan sampai rasa stres dan pening kepala. Apalagi kalau terjadi kat bayi, nak tidur pun tak selesa, asek nangis je.. Lagilah kesian.😔 Antara perkara asas yang boleh ibu bapa lakukan di rumah untuk mengurangkan ketidakselesaan bayi hidung tersumbat termasuklah : – Jika hidung bayi anda tersumbat, tinggikan kepala tilam […]

RANGSANGAN SENTUHAN BAYI

Amalan mengurut bayi memang sudah menjadi adat dalam kalangan setengah bangsa seperti orang India. Mungkin ini satu penyebab orang2 india bijak mathematics dan berbicara. Banyak khasiat dan kebaikan amalan mengurut bayi sejak daripada lahir. Malangnya kebanyakan ibu tidak mahir ataupun takut-takut untuk melakukanya. Berikut adalah manfaat mengurut bayi, 1. Dengan sentuhan mesra dan penuh kasih […]

Need Help? Chat with us