loader image

Jangan layan bila anak ‘mengamuk’

Pernah tak Mummiez hadapi situasi ini, bila anak mengamuk, di khalayak orang ramai, Mummiez berasa malu dan stress sebab anak nak kan sesuatu benda. Sebab anak-anak ni belajar untuk mengawal emosi. Dan sedang ‘test’ ibu ayah nya untuk mengamuk dapat sesuatu yang mereka nak.

 

Habislah macam ni, nak mainan kalau tak bagi terus nangis. Kalau dah selalu, anak akan buat terus buat cara ini untuk dapatkan sesuatu. Dia dah tahu kelemahan mak ayah. Jadi, jangan biasakan dan dilayan sangat. Biarlah dia menangis, lama-lama dia tahulah tu.

 

Pada mulanya bayi menangis sebab itu cara dia komunikasi dengan kita. Dia nangis sebab nak bagitahu kita dia lapar, haus, sakit, ngantuk dan nak dukung. Itu normal.

 

Malah, ini juga satu benchmark yang kemahiran bercakap seawal usia 2 tahun tu penting. Supaya dia boleh berkomunikasi dengan cara yang betul selain menangis.

 

Semakin dia membesar, menangis bukan lagi cara untuk komunikasi sebaliknya dia dah jadikan menangis sebagai caradia mendapatkan sesuatu.

 

Selalunya nak mainan, gajet, ais krim dan apa sahaja yang dia berkenan, dia akan guna teknik manipulasi ni.

 

Ini bahaya! Sekali kita ikut memberi apa anak nak lepas dia menangis berkali kali anak akan ingat cara kelemahan kita ni.

 

Hah, sedialah anak akan buat cara yang sama berulang ulang kali sampai kita naik marah.

Sebab tu la kalau anak cuba buat teknik manipulasi dengan menangis, biarkan je dia menangis!

 

Asalkan tak ada mudarat, bebas dari bahaya, walau mata sembab sekalipun biarkan. Sembab senang hilang tapi sikap besar kepala susah nak hilangkan.

 

Harap mummiez dapat sesuatu.jangn lupa sapuan Mamz Oil agar anak berasa tenang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Need Help? Chat with us